Pantun Buat PAK LAH

Posted by : Haidil PASTPPS

Memang kami tak tau  pasai ekonomi  
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni  
Tapi sampai bila nak  jadi lagu nie
Dapat gaji habis tak berbaki

Pak Lah habaq tak boleh  buat apa
Nie semua ekonomi dunia  
Kalau tak naik nanti dunia kata apa  
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka
Dulu Pak Lah kata  nak jaga rakyat  
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat  
Nie  dok nampak macam nak telan kederat  
Dok nampak kami yang nak melarat  

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat  
Kunun tak mau tengok  rakyat hidup melarat  
Tapi kalau macam nie punya sarat  
Darah rakyat pun  boleh sejat  

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi  
Kunun asyik  kerajaan saja dok bagi  
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi  
Tu…yang  lima tahun sekali tu….sapa bagi??

Tiap kali naik harga, dok banding  sini sana
Hampa tengok, kat Thailand lagi mahai dari kita
Apa jenis  depa punya kira  
Awat tak ikut pulak Brunai punya harga  

Brunai tak  leh kira  
depa punya minyak berlambak tak terkira  
Awat, minyak Malaysia   tak dak harga ka?
kalau tidak, tak kan jual minyak kita beli minyak depa  

Ada Petronas pun tak leh buat apa  
Ada duit sikit, dah nak mengada  
Pi buat segala menara pagoda kembaq dua  
Nak tunjuk, kami la kaya  

Petronas kata kami tak tau apa  
Kerajaan yang buat kira bicara  
Kami ikut apa depa kata  
Royalti jadi ehsan pun kami tak leh kata apa  

Kunun dok habaq petronas hak rakyat semua  
Pakailah minyak  petronas, nanti untung dapat kat kita  
Nie, nak tanya la….tiap tahun  untung beribu juta  
Rakyat dapat apa ????? kudis buta….  

Hari nie  petrol naik, tahan la lagi  
Tengok pulak apa cerita esok pagi  
Habis  ikan, ayam, cabai sampai ke cili  
depa pun sama tumbas naik sekali  

Nanti ada la menteri tolong bercakap  
Sapa naik harga dia nak pi  tangkap  
Sampai bila la dia nie nak ubah sikap  
Ingat yang dok meniaga  kat market tu heran kot dia punya cakap  

Pak Lah mau renung nasib kami  
Kais hari nie makan untuk kemarin pagi  
Anak kecik pun dok ada lagi  
Boleh hidup ka kami lagu nie  

Dah tak larat nak tanggung cukai  
Sini cukai, sana cukai  
Dari tanah sampai ke pintu punya ada cukai  
Dah sampai masa kot Pak Lah kena guna akai  

Jangan dok ingat rakyat  macam Pak Lah  
Gaji berpuluh ribu hidup tak susah  
Ada anak pulak bisnes  sebelah sebelah  
Dapat tender pun tak payah susah susah  

Kami rakyat  bukan macam tu  
Malah la nie pun dah ada rebus siput babi dgan batu  
Sedih sungguh ohhhh negara ku  
Biar tak merdeka terus pun tak la kalau  lagu tu  

Dah sampai masa Pak Lah ingat  
Selesai masalah rakyat cepat  cepat  
Nanti kot rakyat naik meluat  
satu undi pun Pak Lah tak dapat  

Cukup la sampai di sini
Tobat lah…jgn dok mengundi BN lagi
Parti Barang Naik pun hangpa nak ngundi
Kot ada sapa nak Barang  Naik lagi undi la depa lagi…BODO SAMPAI TAGHA NI..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: