Tazkirah Ringkas

Dalam Hadis sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim, Nabi Muhammad saw pernah ditanya oleh para sahabat tentang peristiwa-peristiwa akhir zaman. Hadis itu bermaksud : “Saya bertanya kepada Nabi saw adakah selepas kebaikan ini kejahatan?” Jawab Baginda : “Ya! Iaitulah golongan para penyeru kepada neraka jahannam, sesiapa yang mentaatinya maka akan dicampak ke dalam neraka.”

Saya bertanya : “Ya Nabi, terangkan kepada saya tentang keadaan mereka.” Lalu Nabi menjelaskan : “Mereka adalah dari bangsa yang sama dengan kita dan bercakap dengan bahasa kita.” Saya bertanya : “Apakah yang Nabi wasiatkan saya untuk lakukan jika musibah itu berlaku?” Jawab Nabi : “Hendaklah engkau menyertai jemaah orang Islam dan pemimpinnya!”

Leave a Reply

